2016-09-15, en fantastisk retur!

05.00-10.00 Bo. Rickard kom och hjälpte till 06.30-08.00 (Tack!)
Klart, ngt disigt. Lugnt. +11 grader stigande.
 
Alla näten nyttjades inte då jag (till att börja med) var ensam, även om jag lagt in en semesterdag. Men Richard hade vägarna förbi, så vi kunde processa de två första nätrundorna ganska bra. Det var gott om rödhake och gärdsmyg och en del svarthättor. Svarthättorna börjar väl ge vika nu? ?? Några som kommer är gransångarna. Allt fler abietinus i fångsten och 42 märkta, varav ca 10 abietinus, är en god mitt-festival-siffra. Idag är det ju kinesiska månfestivalen, eller höstfestivalen. Direktöversatt blir det just mitt-festival. 
 
När väl Richard var tvungen att lämna hände något som jag sällan varit med om (avseende arten i fråga). Helt plötsligt var luften fylld av järnsparvsläten. Ett väldigt retursträck inleddes. Det märktes också i näten då alla järnsparvar var på väg österut. Jag fick verkligen jobba på för att tömma näten de kommande två rundorna. 111 järnsparvar ringmärktes.
 
Dagens fångst: 374 ind av 16 arter. Hittills i höst: 5718
 
Trädpiplärka 3
Gärdsmyg 28
Järnsparv 111
Rödhake 83
Gräshoppsångare 5
Sävsångare 1
Kärrsångare 1
Rörsångare 5
Ärtsångare 1
Trädgårdssångare 2
Svarthätta 69
Gransångare 42
Lövsångare 9
Kungsfågel 2
Grönsiska 10
Sävsparv 2
16 arter 374

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0