2015-10-10, körig morgon trots vind

06.30-12.00 Bo och Hui
Vädret: Halvklart. Måttlig ESE-vind. +8, ngt stigande.
 
Pga av den rådande ostvinden hade jag inte förväntat mig något större tryck. Ack, så fel jag hade. > 100 fågel första rundan. Som tur var så kom Hui och hjälpte till, men vi fick ändå hala en hiss och ytterligare ettt nät, för att hinna med.Hon är van med näten i Beidaihe och riktigt flink att sätta på ringar. Kanske ringärkte hon minst 150 fågel idag, vilket gjorde att jag kunde koncentrera mig på biometri och åldersbestämning. Två tajgasångare hamnade i näten vilket är nr 14 och 15 för hösten:
 
Dagens tyngsta pryl var dock inget vingband från öst, utan en helt vanlig skånsk kärrsångare. Det är absolut en av de bland senaste kärrsångare jag någonsin tagit, och då har jag ringmärkt över 10 000 på skånska sydkusten (dvs inkl Sote Mosse).
 
Gransångarna trillade i. Tyvärr var det just den hiss som de brukar frekventera mest som vi var tvungna att hala. Men 1000 strecket passerades i och med de 74 som idag ringmärktes.
 
En i allt härlig morgon, och inte för kall heller.
 
Dagens fångst:

Gärdsmyg 38
Järnsparv 4
Rödhake 78
Kärrsångare 1
Svarthätta 9
Taigasångare 2
Gransångare 74
Kungsfågel 49
Blåmes 10
Talgoxe 2
Trädkrypare 1
Bofink 5
Grönsiska 10
Gråsiska 2
----------------------------------------------------------------------
Summa 285. Hittills i höst 8531.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0