2016-09-07, lite överraskningar

04.45-09.00 Uno och Bo
Mulet till halvklart, uppklarnande. Lugn, ngt tilltagande vind från W-sektorn. Varmt vid nätuppsättningen, ca 17 grader - stigande.
 
I det pga molnigheten becksvarta mörkret använder jag (Bo) en skarp pannlampa för att lysa upp nätgatorna under nätuppsättningen. Inte minst pga vildsvin, mm. Under detta arbete såg jag något i ögonvrån på marken. En vattenrall som försiktigt gick i nätgatan. Jag riktade pannlampan mot den och den stelnade till. Satt alldeles still så att jag kunde plocka upp fågeln med handen. En riktigt vacker sak:
 
 
En nattskärra lockades ned i näten. I övrigt blev märkmorgonen väldigt lugn i jämförelse med gårdagen. Den största anledningen att vi körde idag igen var att Ystads Allehanda besökte märkningen på morgonen för ett reportage som publiceras på lördag. Nåja, det blev ju faktiskt en del fågel:
 
Dagens fångst: 145 fåglar av 21 arter. Hittills i höst: 4557
 
    Hittills i höst
Vattenrall 1  
Nattskärra 1  
Gärdsmyg 2  
Järnsparv 7  
Rödhake 31  
Taltrast 1  
Gräshoppsångare 3 59
Kärrsångare 3 313
Sävsångare 2 159
Rörsångare 5 456
Ärtsångare 4 72
Törnsångare 3  
Trädgårdssångare 3 374
Svarthätta 49 1021
Gransångare 11 313
Lövsångare 11  
Blåmes 1  
Talgoxe 3  
Bofink 1  
Grönsiska 2  
Sävsparv 1  
21 arter 145 4557
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0