Fredag 2017-09-15, strulig morgon

05.30-09.30 Bo
Halvklart. Svag till måttlig omkring W vind. +13 grader
 
Under gårdagskvällens kontroll av märkplatsen kunde man spatsera omkring utan några problem. Den senaste tidens regnande hade gjort mig lite orolig. Nu kändes det bra. Men ack, vid halvsex när det var dags att sätta upp näten var hela märkplatsen översvämmad. Dammluckorna i Näsbyholm hade nog öppnats under kvällen. Vattnet steg minst en halvmeter. Som tur va hade Ronny lämnat sina vadarstövlar i hoddan. Lite blöt om fötterna kunde sålunda delar av näten hissas. Richard som endast hade "vanliga stövlar" fick vända. Således blev jag själv denna morgon. Tur kanske att endast 60% av näten hissades. 
 
Det blev höstens första riktiga rödhakeknäpp, men också en del accar i näten. 100 fågel första nätrundan. Det dog ut ganska snabbt, vilket gjorde att fåglarna i stort kunde processas ändå.
 
På andra rundan stod jag på ena sidan av nätet o plockade en svarthätta. Ett par våder ovanför, på andra sidan, ser jag en tajgasångare som hänger endast i en klo. Försiktigt försökte jag gå uner näten med handen på fågeln, men i ett ögonblick, så var den borta. Så är det ibland. Det blev ju trevligt ändå då det hängde en mindre flugsnappare under nästa nätrunda:
 
 
Ganska gott sträck. Mycket piplärkor och fink och en hel hoper forsärla. Ensam bland näten gick det dock inte att ha koll på sträcket som man brukar.
 
Dagens fångst:
  Idag   Hittills i höst
Rödhake 73   324
Rödstjärt 3   44
Gräshoppsångare 1   50
Sävsångare 3   346
Kärrsångare 1   468
Rörsångare 8   478
Härmsångare 1   195
Ärtsångare 1   79
Törnsångare 1   65
Trädgårdssångare 12   438
Svarthätta 36   589
Gransångare 6   262
Lövsångare 16   962
Grå flugsnappare 1   15
Mindre flugsnappare 1   1
Blåmes 1   62
Bofink 1   4
Tot 166   4713
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0